Tør du udfordre ”plejer”?

Designledelse handler, kort fortalt, om at lede forandrings- og innovationsprocesser med de værktøjer, der bruges i enhver designproces. En designproces er alt andet end lineær, og derfor ligner den på ingen måde en traditionel udviklingsproces. Designprocessen kan bedst beskrives som en rejse uden kendt destination. En visionær og innovativ ekspedition, der kræver empati, brugerindragelse, lydhørhed og et åbent sind. Til gengæld skaber den forandring, nye muligheder og resultater, som ingen før har set. Eller kunne forudse. Tør du?

Som designleder er jeg limen, der forener proces og forretning – og sikrer, at alle involverede parter forstår hinanden. Jeg faciliterer, igangsætter og hjælper jer hele vejen igennem det ukendte territorie, indtil processen er i mål (realisering/lancering), og vi sammen evaluerer.

Hvordan får I mig med ombord?

Jeg kan yde interim designledelse i det omfang, I har brug for. Når I har brug for det. Vi kan enten tegne en kontrakt for en specifik udfordring, eller vi kan lave en samarbejdsaftale med fast frekvens, hvis I har mange ad hoc-opgaver og derfor løbende behov for sparring og facilitering.

Har I mange ad hoc-opgaver, giver det mening at implementere designledelse som en fast del af jeres forretningsdrift. På den måde bliver designprocesserne en naturlig del af jeres hverdag. Jeg lærer organisationen godt at kende indefra, samtidig med at jeg ser på jer med friske øjne, og vi kommer hurtigere i gang med opgaverne, fordi vi kender hinanden og har fælles afsæt. Det sparer både ressourcer og omkostninger.

Sådan skyder vi processen i gang

Designtænkning sætter altid brugerne forrest og tager udgangspunkt i deres behov, ønsker og udfordringer.

Derfor skal der også altid etableres en arbejdsgruppe, hvor alle relevante aktører er repræsenteret og arbejder sammen: medarbejdere, ledere, beslutningstagere, kunder/brugere. Heri består faktisk også den første opgave: Hvem skal med? Hvornår i processen skal de inddrages? Hvordan sikrer vi, at vi har fået alle med?

Dernæst skal vi være helt skarpe på, hvorfor vi har sat hinanden stævne. Vores ”hvorfor” er overskriften på vores arbejde. Vores arbejdstitel, kan man også kalde det. Vi indhenter data, information, inspiration og laver vores egen empiri gennem interviews, spørgeskemaer, observationer m.m. Kort sagt, vi researcher og kortlægger, så vi har et godt udgangspunkt for den idégenerering, der nu skal finde sted.

Når en designproces tæller de rette mennesker (involveret på rette tid), de rigtige værktøjer og metodikker, kan fokus rettes mod at skabe de bedste løsninger.